19 november 16

Tip van de week

Nacht/ avondfotografie – GLOW Eindhoven.

Ik doe het zelden; fotograferen vanuit statief. Voor de dynamische sfeer die ik wil creëren in mijn foto’s, voel ik me met een statief vaak te gebonden en niet flexibel. Maar, natuurlijk kun je deze sfeer ook in je foto’s leggen door te fotograferen vanuit statief, alleen dan met een andere aanpak en effect.

Toen ik afgelopen week GLOW in Eindhoven bezocht (Van 12 tot en met 19 november 2016 stond Eindhoven voor de 11e keer in het teken van lichtkunstfestival GLOW. Zo’n veertig kunstenaars bieden met lichtinstallaties en lichtprojecties de toeschouwers een verrassend nieuwe kijk op de stad. De lichtkunstprojecten worden met elkaar verbonden middels een looproute (bron: www.gloweindhoven.nl), wilde ik mezelf toch de mogelijkheid niet ontnemen om gave foto’s te kunnen maken.

Waar moet je rekening mee houden als je in de avond of nacht fotografeert? Ervan uitgaande dat we de flits even niet willen gebruiken, is het statief dus echt een must. Bepaal van te voren je standpunt en perspectief en zet je statief op een stevige ondergrond neer. Waar vaak niet aan gedacht wordt, is dat je je beeldstabilisator uit moet zetten voordat je gaat fotograferen, want hoe stabiel je statief ook staat, het levert je alsnog ‘onscherpe’ beelden op. Als je vanuit de hand fotografeert, corrigeert je camera met deze functie kleine bewegingen, maar doet dit nog steeds als je camera op statief staat (je bereikt dus het tegenovergestelde effect).
Dankzij je statief kun je je sluitertijd lekker lang zetten. In de eerste plaats natuurlijk omdat je anders gewoon te weinig licht hebt. Natuurlijk kun je dit ook bereiken met een hoge ISO waarde of groot diafragma, maar je wilt je beeld zo zuiver en scherp mogelijk houden. Het allermooiste effect vind ik dan de intense kleuren (check de gekleurde lucht door de stadsverlichting) en de combinatie van de scherpte van stilstaande onderwerpen vs. de onscherpte van bewegende onderwerpen. Wil je je lichtbronnen omtoveren tot van die leuke sterretjes, zorg dan voor klein diafragma (groot getal, bijvoorbeeld f16).
Bekijk hier het GLOW- portfolio voor de resultaten!

Succes!

Portfolio Blog Info Contact

Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.