13 september 22

Stijl en identiteit

‘Kim, we willen graag met je samenwerken, want we houden van je stijl!

Maar wat is dat eigenlijk; stijl? Het komt uit het latijn en betekent in de oorsprong schrijfwijze. Dus het handschrift (of identiteit) van de fotograaf. Maar het gaat veel verder dan alleen een voorkeur voor kleur of zwart/wit foto’s, veel of weinig contrast of een bepaalde specialisatie of eenheid in je werkwijze. Jammer genoeg ontstaat dit niet van de 1 op de andere dag, maar is het een proces dat iedere fotograaf doorloopt. Mijn visie en stijl is in de loop van de jaren ontstaan (misschien ga ik wel 20 jaar terug), op fotografisch, meer zeker ook op persoonlijk vlak. 

Ik typeer mijn eigen foto ‘identiteit’ of ‘stijl’ als fris, crispy, spontaan en uitbundig. Mijn ‘persoonlijke’ identiteit is hier onlosmakelijk mee verbonden en typeer ik als invoelend, creatief, spontaan, ongeremd, gedreven en koppig.

Gevoelsmatig is mijn sterkte kleur- en contrastgebruik in mijn foto’s ontstaan toen ik me verdiepte in het werk van Erwin Olaf en David laChapelle. Ik wilde ze natuurlijk niet kopiëren (en dit is ook vrijwel onmogelijk), maar door mijn eigen andere eigenschappen te combineren met elkaar, zoals spontaniteit, de sociale insteek en ‘niks is te gek’, ontstond langzaam mijn eigen Kim-sausje. Ik wilde me vaker timide opstellen, ‘rustige’ beelden maken en zachte kleurtinten gebruiken, maar zo BEN ik niet. Ik moet expressief kunnen zijn, uitbundig zonder me te hoeven ‘inhouden’. Contact leggen en me oprecht inleven in iemand of in een bedrijf, ik ben oprecht geïnteresseerd. Door me van te voren of tijdens een shoot echt in te leven, haal je ook de essentie eruit en combineer je dit met een stukje van jezelf. En als ik in het voortraject geen klik heb, kan ik me tijdens het fotograferen ook niet 100% geven.

Hoewel ik me de afgelopen jaren volledig heb ondergedompeld in ‘het vak’, is techniek altijd ondergeschikt geweest voor mij.  Je hebt NATUURLIJK de basistechnieken nodig, maar ik vind het veel interessanter hoe je deze naar je eigen hand kunt zetten en hoe je ze creatief kunt inzetten.  Ik ben een mensenmens, een sociaal dier en begeef me graag tussen de mensen. Hoe zie je de wereld? Ik sta voor authenticiteit, echte momenten vastleggen, maar ook contact maken en de interactie aangaan. Ik denk dat ik me in de loop der jaren daarom minder heb gefocust op ‘de techniek’ of heel geavanceerd met de camera bezig zijn. Het contact met mijn onderwerp verlies ik hierdoor uit  het oog waardoor mijn foto’s minder ongedwongen zijn.. Als je je jezelf verstopt achter je apparatuur –letterlijk- kun je stukken moeilijker gevoel en echtheid in beeld brengen. 

Kortom: apparatuur is niet belangrijk, maar slechts een hulpmiddel van je gevoel en visie !!! Ik kaan je vertellen dat ik echt misschien wel de helft van de functies van mijn camera niet eens ken.

Van hieruit is mijn visie ontstaan, KIJK,ZIE en VOEL, ACTIE! Kijken en zien zijn twee hele verschillende dingen. We KIJKEN allemaal. Maar je fotografeert de dingen niet zoals ze zijn, je legt ze vast zoals jij bent en zoal jij ze ziet. 

Leer bewuster te kijken en je gaat vanzelf ZIEN. Zien is je eigen, creatieve interpretatie van de wereld en de dingen om je heen. 

Fotografie is schrijven met licht, voor mij is het een canvas dat ontstaat door 3 elementen: de situatie zoals ‘ie is… het onderwerp, omgeving etc. Vervolgens de keuzes die je maakt en als laatste de penseelstreek in de nawerking. Kijk om je heen, ZIE het beeld zoals het eruit moet komen te zien (eigenlijk JOUW visie erop) en handel daar naar. IK ren dichterbij, kruip in een boom en ga op de grond liggen. Vervolgens gaan de beeldbepalende keuzes door mijn hoofd. Sluitertijd, diafragma; moet alles scherp of wil ik de focus leggen ergens op. waar stel ik op scherp, is dat iets op de voorgrond of achtergrond? Moet ik ergens iets bijlichten met de ISO? OK. Dit zijn de gedachten die door mijn hoofd gaan op het moment dat ik een beeld zie of een beeld zie ontstaan. Kortom: ik heb heel wat keuzes te maken om tot een bepaald beeld te komen, dit vergt training. Inmiddels doe ik dat blind en op gevoel en dat is belangrijk, want een beeld ontstaat en verdwijnt in een split second.

‘You don’t make a photograph just with a camera. You bring to the act of photography all the pictures you have seen, the books you have read, the music you have heard, the people you have loved.” Ansel Adams

En dan…. ik VOEL wanneer een beeld klopt. Rest mij alleen nog op het knopje te drukken: ACTIE! 

Samenvattend klinkt het eigenlijk heel eenvoudig…

ps. Je hebt vast al een kijkje genomen in mijn portfolio? Daar vind je meer dan 1000 voorbeelden 😉

Homepage Portfolio FOTO FESTA Blog Podcast Info Contact Webshop

Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.