Een van de eerste vragen die me wordt gesteld als er een branding- shoot besproken wordt; ‘Ja maar Kim, we hebben geen idee waar we de foto’s moeten maken, heb jij ideeën?’
Ja natuuuuuuurlijk heb ik ideeën, veel te veel, maar DE nummer 1 tip is: maak het niet te ingewikkeld en hou het dicht bij jezelf.
Echter, de locatiekeuze is natuurlijk wel afhankelijk van het doel van de foto’s. Ik verzorg eigenlijk twee soorten shoots voor bedrijven en ondernemers.
1. Branding of personal branding shoot. De fotografie die erop gericht is om jou als gezicht van je onderneming of jezelf als merk te promoten. De foto’s worden voornamelijk online ingezet op website en/of socials of ter illustratie bij een blog of artikel. Mega waardevol om dit 1 keer per jaar voor je eigen bedrijf in te plannen, omdat je hiermee meteen een setje toffe foto’s klaar hebt liggen voor het hele jaar. Als je de foto’s steeds laat rouleren, creëer je herkenbaarheid en binding met je (potentiele) klanten. Het gaat hier vooral om JOU en om je sprankelende persoonlijkheid ;). Houd de locatie dan ook dicht bij jezelf. Waar breng je veel tijd door? Waar werk je graag? Waar drink je het liefst je kopje koffie? Misschien voel je je juist heel prettig in een omgeving waar je ideale klant zich het liefste bevindt? Of nog leuker: BIJ je ideale klant. Als je twijfelt over locatiekeuze; don’t worry, vooraf plannen we een brainstormsessie zodat ik met je mee kan denken en je kan adviseren over potentiele locaties!
2. In tegenstelling tot de personal brandingshoot, is een bedrijfs- shoot meer gericht op de visuele identiteit van je eigen bedrijf of het bedrijf waarin je werkzaam bent. De overeenkomst is dat ik me bij allebei richt op authenticiteit, de uniekheid van je merk of organisatie. Het grote verschil is dat ik me bij dat laatste ook richt op het in beeld brengen van bedrijfsprocessen en zo het verhaal vertel van de organisatie. De visuele identiteit ontstaat door de unieke combinatie van deze bedrijfsprocessen, het interieur, de werkomgeving, de interactie tussen medewerkers en portretten van medewerkers. Dit laatste is ‘the key’, mensen werken met en voor mensen, laat die dan ook zien!
Dit brengt mij automatisch bij de locatiekeuze. Je begrijpt dat de locatiekeuze bij een bedrijfsshoot meer voor de hand liggend is. Fotografeer IN je bedrijf, laat het unieke verhaal van je organisatie zien. Voor de herkenbaarheid ga ik bij portretten, FOOD, product of detailshots op zoek naar duidelijke patronen of structuren. Zelfs voor groepsfoto’s is (de omgeving) van je bedrijf altijd wel geschikt. Trust me, ‘never overlook the power of simplicity’.
Veel ondernemers of bedrijven staan niet te springen om zichzelf zo in de picture te zetten. In 9 van de 10 gevallen vinden mensen het verschrikkelijk om een shoot te plannen. Geen tijd, andere prioriteiten, ze zijn onzeker, weten niet hoe ze zichzelf willen profileren of twijfelen over de investering.
Goed nieuws, ik kan je helpen! ik heb in de afgelopen 10 jaar al meer dan 200 ondernemers geholpen bij het visueel maken van zichzelf en/of van hun merk. Ik ben ervan overtuigd dat we samen de geschikte locatie zullen vinden. Laat me weten als ik je verder kan helpen!
Note vooraf: Heb je al gezien dat ik een nieuwe profielfoto heb? Goed he? Gemaakt door Rob, mijn ...
Vaak wordt Michelle gevraagd waarom haar zaak in Neer 'Betsie Bloemen en Wonen' heet... terwijl haar...
In Haelen (Limburg) vind je een eigenzinnige kapperszaak, voor dames en heren, waar mensen je met pa...
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?
Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.