Note vooraf:
Heb je al gezien dat ik een nieuwe profielfoto heb? Goed he? Gemaakt door Rob, mijn partner! Het lijkt alsof deze foto hop tjop gemaakt is, lekker naturel. Maar niets is minder waar. Er gingen heel veel mislukte shots aan vooraf…. Hoe komt dat dan? Hij heeft toch mijn ‘professionele camera’ in handen en hoeft toch enkel op het knopje te drukken? Hahaha, ‘dream on’.
Ik stond daar een potje onzeker te zijn! Hoe goed ik mensen van achter mijn camera kan aansturen, heb ik geen idee wat ik moet doen voor de camera. Hoe mijn houding is, waarin mijn handen moet laten, hoe mijn haar zit, of ik wel een goeie gezichtsuitdrukking heb en of ik wel overkom zoals ik echt ben. Hoe belangrijk zijn de aanwijzingen van de fotograaf dus! Een ‘coach’ die je begeleid naar het punt waar jij je geod voelt en waar je jezelf kunt zijn. Zodat je achteraf trots kunt zijn op de resulaten en ze met volle overtuigen kunt inzetten voor de branding van jezelf of je bedrijf. Net zoals mijn nieuwe profielfoto dus. Dankjwel Rob! 😉
Ik leg in deze blog uit hoe ik vanuit de ‘personal branding gedachte’ als fotograaf de zakelijke, linkedin profielfoto bekijk en benader. De tips zijn opgesteld met als uitgangspunt: professionaliteit, kundigheid en betrouwbaarheid. Ik werk al jaren met de tips in dit artikel en sluiten dan ook goed aan bij deze waardes. Echter, het KAN zijn dat je dan juist zegt: ‘prima Kim, als iedereen links gaat, ga ik rechts’. Ook goed natuurlijk. Dan heb ik namelijk maar 1 tip voor je: lees dit artikel evengoed en doe precies het tegenovergestelde 😉 Lang leve authenticiteit! Laat ik daar dan ook mee starten.
1. Hoe wil je overkomen?
Ik pleit voor echtheid ipv een opgepoetste versie van jezelf. Maar het is afhankelijk van je branche of sector hoe ‘creatief’ je jezelf wil of kan neerzetten op linkedin. Belangrijk is om hier goed over na te denken zodat bezoekers weten waar jij voor staat!
2. Herkenbaarheid!
Zorg dat je overkomt zoals je bent en ga niet experimenteren. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar als je bijvoorbeeld je haren altijd los draagt, maar dan ineens een staart heb of een bril op zet, is dit vreemd. Of een veelvoorkomend ‘ding’; ineens een pak dragen terwijl je dit in real life nooit draagt. Zorg daarbij dat de foto actueel is zodat mensen die je foto op linkedin hebben gezien, je in real life ook herkennen.
3. Hoof en schouders
Linkedin maakt gebruik van relatief kleine profielfoto’s. Focus je dan ook op de essentie; het gezicht. Zorg dat dit (samen met eventueel je schouders) zichtbaar is en kijk het liefste in (of net naast) de lens, want dat straalt vertrouwen en betrokkenheid uit. Een totaler beeld kan natuurlijk ook interessant zijn, want dat nodigt uit om verder te klikken 😉
4. LACH
Het hoeft niet overdreven en mag ook heel bescheiden, maar een vriendelijke lach werkt uitnodigender dan een strenge gezichtsuitdrukking (zorg dat je ogen ook meedoe
5. Achtergond en omgveing
De achtergrond en omgeving speelt een belangrijke rol bij een zakelijke portretfoto. Een neutral achtergrond, bijvoorbeeld wit of zwart, geeft een strakkere, rustigere indruk dan een portret ‘op locatie’. Er kan ook gekozen worden voor het zogeheten ‘Lifestyle portret’ op je werkplek of favourite omgeving. Ik werk graag ‘out of the box’ en eigenlijk kan bij mij alles, op voorwaarde dat de foto past bij het beroep dat je uitoefent of de functie waar je naar solliciteert.
6. Alleen JIJ en geen vakantiekiekjes
Het is misschien heel voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat jij duidelijk in beeld bent, zonder partner, kinderen, vrienden of huisdieren. Gebruik niet het meest recente vakantiekiekje waar je toevallig lekker gebruind met een glaasje wijn op het terras zit, maar besteed aandacht aan het maken van een sterke zakelijke profielfoto.
7. Belichting en kwaliteit
Het wordt vaak onderschat, maar je foto valt of staat bij de aansturing en het gebruik van licht. De lichtinval op je gezicht kan al veranderen als je je lichaam een centimeter draait. Vermijd schaduwen onder de ogen en gebruik zacht licht zodat je geen harde lijnen in je uitdrukking krijgt. Dit zorgt voor een ‘frissere’, ‘alertere’ uitstraling. Probeer ook te varieren met je houding of maak een kleine beweging zodat je wat losser en ontspannender in beeld komt. Onderschat het aandeel van de juiste aanwijzingen niet! Foto’s gemaakt met een smartphone: prima, maar zorg dat degene achter de camera je wel op je best neerzet 😉
Ben je op zoek naar iemand die met je meedenkt over sterke beelden van (een onderdeel van) je bedrijf, je merk of jezelf op een ongedwongen en professionele manier? Te gebruiken voor bijvoorbeeld je website, Linkedin, Social Media of voor publicaties?
Ik help je graag verder, want ik gun jou ook sterke foto’s waarmee jij je kunt positioneren. Enne…. er is meer dan alleen een pakkend ‘headshot’. Laat gewoon een afwisslende serie maken, kun je meteen het hele jaar vooruit!
Stuur me bij interesse een mail naar info@kimfotografeert.nl of vul het contactformullier op de website in!
Er gingen je al heel wat ondernemers voor:
‘We hadden hoge verwachtingen, maar OMG wat heeft Kim ze overtroffen. Datgeen wat wij willen uitstralen met ons team en onze salon heeft Kim op de foto weten te zetten. 1000x dank’ – FLOW
.
Spontane foto’s die ons precies laten zien zoals we zijn. Tijdens de shoot wist Kim precies bij elke setting wanneer ze die ene foto moest maken. Die unieke foto die eruit springt en die zorgt voor talloze likes op onze feed. En zo hebben we er niet 1, niet 2…. Maar talloze! We willen Kim dan ook van harte aanbevelen aan iedereen die een fotograaf zoekt die het ‘smoelwerk’ van zijn of haar bedrijf wat extra’s geeft! – LeefstijlLab
.
‘We delen dezelfde passie; “oog voor detail”! Bij Kim weet ik dat zij altijd verder denkt en ze ziet de uiteindelijke foto al voor zich tijdens het maken van de shoot.
Een fotoshoot doe je maar één keer een goede interactie is daarom heel belangrijk!’ – Marloes Werter- LOUZZ Interieuradvies
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?
Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.