In 2009 studeerde ik af als MA- of Arts aan de Universiteit Utrecht. Als kunsthistorica heb ik door de jaren heen geleerd om kunst te zien als een ‘venster’ naar andere werelden- een reflectie van onze emoties, gedachten en ervaringen. Ik heb geleerd dat achter elke compositie, vorm en kleur een diepere betekenis kan schuilen. Kunst is niet alleen bedoeld om mooi te zijn; het is bedoeld om ons te raken, te inspireren en ons aan het denken te zetten.
Toen ik de overstap maakte naar de wereld van de (uitvoerende) fotografie, nam ik deze filosofie mee. Wanneer ik mijn camera oppak, is het niet alleen om ‘mooie’, ‘keurige’ plaatjes te schieten. Mijn doel is om emoties of betekenissen vast te leggen die de kijker uitdagen en inspireren. Mijn foto’s zijn geen simpele portretten; nee, ik streef naar kunstwerkjes op zichzelf, ook- en juist- binnen commerciële fotografie voor bedrijven! Elke opname is zorgvuldig samengesteld om een bepaald gevoel over te brengen, een standpunt in te nemen, een boodschap te communiceren of een idee te verkennen.
Dit lukt me het beste met het ‘omgevingsportret’, een artistieke of kunstzinnige benadering van een foto waarbij meer van de omgeving te zien is dan van de persoon kan worden beschreven als het verkennen van de relatie tussen de persoon in beeld en zijn omgeving, waarbij de nadruk ligt op de context en atmosfeer. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door het gebruik van compositie, licht, schaduw en kleur om een gevoel van ruimte, sfeer en emotie over te brengen. Deze aanpak kan de kijker uitnodigen om na te denken over de relatie tussen de persoon en zijn omgeving, en om zich bewust te worden van de bredere context waarin het individu leeft of zich bevindt. Als je iedere keer weer iets nieuws ontdekt in het beeld, is mijn missie geslaagd.
Maar mijn werk gaat niet alleen over kunstzinnige expressie; het heeft ook een praktische kant. Als commercieel ingestelde fotograaf begrijp ik de waarde van mijn werk in de markt en hoe bedrijven zich met mijn ‘masterpieces’ visueel kunnen positioneren in de markt om impact te maken. Ik deins er niet van terug om mijn creatieve visie te vertalen naar commercieel succes, en andersom ook niet. Mijn opdrachtgevers durven ‘andere’ keuzes te maken, gaan linksaf waar de buren rechtsaf gaan, zoeken een (niet hét) randje op en denken out of the box. Love it!
Voel jij je (als bedrijf of ondernemer) aangesproken? Welk verschil maak jij dan in je sector? De mensen bij BESIX Infra Nederland delen mijn filosofie in ieder geval! Bijgevoegde voorbeelden zijn namelijk voor, met en op dit mooie bedrijf gemaakt! Meer foto’s van deze shoot kun je HIER vinden!
Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.