Broodje Marketing met Colette Elting


Onlangs was ik te gast bij Colette Elting (online marketing specialist) voor een Broodje Marketing.

Colette:
‘Van kunstgeschiedenis en filmwetenschap tot veelgevraagd fotograaf. Kim heeft duidelijk een eigen stijl, die je van mijlenver af herkent. Sparring partner voor ondernemers en bedrijven waar het om visual branding gaat.

Vandaag bij mij aan tafel en het enthousiasme van Kim over haar vak “spat van het scherm”. Een geanimeerd gesprek over onze expertises die zulke enorme raakvlakken hebben.

Jezelf laten zien als ondernemer is niet voor iedereen vanzelfsprekend en dat zijn we ons, elke vanuit ons vak, heel erg bewust. Maar wij zijn er juist om iedereen over die drempel heen te helpen. Zodat je wel jezelf durft te laten zien en je bedrijf gaat groeien!

Luister naar dit interview en lees hier de vragen die eraan ten grondslag liggen maar het gesprek liep natuurlijk heel anders’

Hoe zou je je bedrijf in het kort omschrijven?
Fotograferen en inspireren! Ik wil ondernemers en bedrijven op hun eigen en unieke manier positioneren. Met een oprechte en enthousiaste benadering werk ik samen naar het sterkste eindresultaat.

Waar sta je om bekend?
You name it 😉 kleur- en contrastrijke foto’s, directe aanpak, maar nog liever als prettig persoon om mee samen te werken!

Hoe lang ben je al ondernemer?
10 jaar precies!

Waarom ben je ondernemer geworden?
In eerste instantie omdat mijn creativiteit zich niet liet inperken binnen een 9 to 5 mentaliteit. Maar uiteindelijk denk ik dat als het ondernemerschap in je bloed zit, je er niet omheen kunt. Het is vervlochten met je leven, er bestaat geen werk/prive.
Tijd voor jezelf is relatief, een goede balans is belangrijker. Er wordt snel gezegd dat ik van mijn hobby mijn werk hebt gemaakt, maar ik zie het andersom: als je werk als hobby voelt, doe je het goed als ondernemer denk ik. Ik hou van elke aspect van het ondernemerschap!

Waarmee help jij je klanten?
Het positioneren van zichzelf of hun bedrijf. Of dit nou in de vorm van foto’s is , of op het gebied van online trainingen over de DIY- manier 😉

Wie zijn je klanten?
Ondermer/zzp/MKB, marketingbureau’s, ontwerpers, tekstschrijvers

Welke rol speelt online marketing in jouw onderneming?
Steeds groter! Ik heb de afgelopen 10 jaar vooral veel en hard gewerkt om mijn offline product tot een hoger professioneel plan te tillen door persoonlijke ontwikkeling, workshops, cameratechnieken, werkwijzes etc. Eigenlijk ben ik pas 3 jaar echt bezig met het verhogen van de waarde van mijn eigen ‘merk’ online (en reserveer daar ook echt 1 dag in de week voor).

Welke pijnpunten zie jij in 2021 op jouw vakgebied?
BALANS, maar dat is elk jaar een pijnpunt 😉 Als ik wil, kan ik 60 uur per week met mijn bedrijf bezig zijn, ik heb TEVEEL ideeën…. Ikzelf ben de enige die me daarvoor kan indammen.

Wat kan personal branding voor ondernemers betekenen?
ALLES! Zeker voor de langere termijn. Het is geen sprintje dat je even trekt in een maandje tijd, maar je moet dit jarenlang opbouwen. Sterkte foto’s zijn essentieel in dit verhaal.

Wat maakt jouw vak zo leuk?
De ultieme combinatie tussen creativiteit en ondernemen. Je werkt veel met mensen, maar ook veel alleen. Iedere keer als je een set foto’s klaar hebt en naar de klant stuurt, zet je weer iets moois op deze wereld, tenminste zo voelt dat.

Waarom is goede visuele ondersteuning van je merk zo belangrijk voor ondernemers en bedrijven
Lekker cliche: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het is de gevel van je huis

Wat zijn de meest bekende valkuilen als het om visuele branding?
Van te voren niet goed nadenken over je eigenheid en je doelgroep. En beknibbelen op fotografie. Er wordt nog zo vaak gezegd bij het maken van een website van 20.000 euro: de foto’s van 5 jaar geleden kunnen we nog gebruiken. Nee. Foto’s zijn niet oneindig ‘houdbaar’. Door ze regelmatig te vernieuwen laat je zien hoe het ‘nu’, het ‘heden’ eruit ziet.

Waarom moeten we echt aan aan die visuele branding beginnen?
Je eigen jij is je onderscheidende vermogen. Dit doe je in je vak, je inhoud, je teksten, hoe je communiceert en dit doe je ook met sterke beelden van jezelf of je bedrijf.

Wat zijn de mooiste resultaten die je ziet bij klanten?
Dat ondernemers zichzelf laten zien, daar trots op zijn en daarmee de juiste klanten aantrekken!

Welke 5 gouden tips heb je voor ons?
1. Eigenheid voorop! Waar sta jij of je bedrijf voor? Betrek bij deze brainstorm ook de fotograaf.
2. Wie of wat is je doelgroep? Wie wil je aanspreken/aantrekken? Ben toegankelijk voor deze doelgroep!
3.Story-telling, de kracht van het vertellen van verhalen (rondom je beelden).
4.De kracht van herhaling en de samenhang van beeldmateriaal.
5.Voor die herhaling kun je zelf ook zorgen! Continuïteit is key. Met je smartphone kun je zoveel!

Neem ook eens een kijkje op de website van Colette: https://www.coletteelting.com/


Homepage Portfolio FOTO FESTA Blog Podcast Info Contact Webshop

Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.