‘Hey Kim, die foto die je de vorige keer van mij hebt gemaakt; VERSCHRIKKELIJK’! Zorg alsjeblieft dat je ‘m deze keer goed maakt, want ik leek wel 20 jaar ouder’.
Al heel lang geleden heb ik geleerd dat een ‘verschrikkelijke foto’ vaak meer te maken heeft met hoe iemand vindt dat hij of zij erop staat, dan met de techniek of creativiteit van de foto zelf. En toch raakte deze opmerking me. Waarom, vroeg ik mezelf af. Ik ging met de betreffende medewerkster van het bedrijf waarvoor ik fotografeerde in gesprek en vroeg wat haar dan precies stoorde en waar ik beter op kon letten tijdens deze shoot. Het had met verschillende dingen te maken, maar het was ook en vooral een gevoel dat ze niet kon uitleggen. Oke, ik ging aan de slag en al snel was ze tevreden met het resultaat. Voila, dat is fijn!
‘Wacht, ik ga even mijn telefoon halen, dan laat ik je de foto nog even zien. Ik ben blij dat ‘ie na vandaag vervangen wordt.’
De medewerkster kwam terug en liet me de foto zien. Wat ik zag was een prima foto, maar niet door mij gemaakt (de medewerkster in kwestie verontschuldigde zich voor de ‘beschuldiging’, maar dat is niet waar ik het hier over wil hebben).
De fotografe die de vorige serie had gemaakt (en blijkbaar op mij leek) had gebruik gemaakt van zonlicht dat precies van opzij op haar (sprankelende) gezicht scheen. Voor mij iets wat ik altijd probeer te vermijden, omdat het alle lijnen, oneffenheden, schaduwen etc. (die in ieder gezicht wel te zien zijn), heel sterk benadrukt en daarmee iemand ouder doet laten lijken dan dat iemand daadwerkelijk is.
Ik ben me ervan bewust dat je als fotograaf niet alleen de taak hebt om iemand (qua belichting) goed in beeld te brengen, maar ook om diegene voor je lens te laten stralen, zelfvertrouwen te geven, je best te doen om de juiste houding, gezichtsuitdrukking of blik te creëren EN te vangen. Dit geheel staat of valt met de juiste communicatie. Benoem iemands sterkte punten, moedig iemand aan als hij of zij de juiste lach opzet of je aanwijzing goed opvolgt. Laat resultaten zien tussendoor en let op iemands reactie. Als je model bij het zien van zijn foto bijvoorbeeld meteen aan zijn haar begint te plukken, weet je dat iemand niet tevreden is en doe je het gewoon opnieuw. Zo boetseer je samen naar het gewenste resultaat en zal de persoon voor de camera zich gesterkt en gehoord voelen en achteraf tevreden zijn met het resultaat.
Kortom: er is weinig nodig om mensen onzeker te laten voelen. Met de foute belichting of aansturing kun je iemand heel ongemakkelijk laten voelen en heel onvoordelig neerzetten. Pak het dus in de communicatie meteen goed aan. Leg uit hoe je het licht gebruikt, waarom je bepaalde keuzes maakt. Geef iemand een duwtje in de rug en benadruk sterke kanten. Wij mensen vinden het gewoon lastig om complimenten te geven of te ontvangen en zijn ons vaak niet bewust van de magische werking ervan. Dus, of ze nou voor de camera staan of niet; moedig mensen aan en zet ze in hun kracht. Zo vinden ze het ook een volgende keer weer leuk om op te foto te gaan!
NB. bijgevoegde foto’s zijn ter ondersteuning, het gaat in dit verhaal niet over deze dame(s). De foto’s zijn uit de laatste serie van kapsalon Capelli in Heythuysen (L).
Voor een optimale sitebeleving adviseren wij je telefoon om te draaien.